5 تطبيقات اندرويد يجب علي المبرمج امتلاكهم [ الجزء الاول ] - FreeXBTC

أحدث المشاركات

Post Top Ad

Post Top Ad

السبت، 25 فبراير 2017

5 تطبيقات اندرويد يجب علي المبرمج امتلاكهم [ الجزء الاول ]

5 تطبيقات اندرويد يجب علي المبرمج امتلاكهم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا ومرحبا بكم اعزائي متابعي مدونة تقني بلس في تدوينة جديدة مهمة جدا لكل مبرمج ويب او سطح مكتب مبتدئ او محترف او حتي هاوي, بالطبع اصبحت البرمج حديث العديد من الناشطين علي مواقع السوشيال ميديا لما لها من اهمية كبيرة, البرمجة اصبحت واحدة من المهارات المطلوبة في العالم والعمل الخاص بها يعتبر من اغني الاعمال دفعا للمال.



في هذه التدوينة ساعرض عليكم تدوينة بها كنز لكل مبرمج وهي افضل 5 تطبيقات اندرويد يجب عليك كمبرمج ان تحصل عليهم لكي تطور من نفسك في هذا المجال الاكثر من الرائع تابع معي.

C4droid - C/C++ compiler & IDE

الكومبايلر او البرنامج اللي بيتيح ليك انك تكتب كود C - C++ وتجربه اه بالظبط كده زيه زي الكمبيوتر ولاكن للسمارت فون للاندرويد, في التطبيق ده مميزات عديدة وكتيررررررة ومفيدة لكل مبرمجي سطح المكتب اللي بيكتبوا بلغة السي والسي بلس بلس انا انصحكم تخشوا وتشوفوا علي المتجر.

DroidDia prime

التطبيق ده بيتيح لك انك ترسم شارت جديد اعمدة وتحليلات برمجية اللي بيستخدمها المبرمج ف يالاول علشان ينظم شغله ويمشي علي طريق سبق وخطط له التطبيق اكتر من رائع.

   DroidDia prime- screenshot


TeamViewer for Remote Control

التيم فيور البرنامج الاكتر من مشهور في العالم كله التطبيق اللي بيخليك تتحكم في اي جهاز اخر متصل معك دلوقتي هتلاقيه علي الاندرويد وممكن تستخدمه في ادراة مشاريعك مع العملاء.

  ‪TeamViewer for Remote Control‬‏- لقطة شاشة

Syntax Highlighted Code Editor

التطبيق ده بيتيح ليك كتابة HTML، CSS، وجافا سكريبت، محرر PHP. كما يدعم هذا التطبيق بايثون، جافا، C، C + +، CoffeeScript، هاسكل، Clojure، ورائع، ولكن المقصود في المقام الأول لمطوري الويب.

  ‪Syntax Highlighted Code Editor‬‏- لقطة شاشة

AIDE- IDE for Android Java C++

التطبيق AIDE هو بيئة التطوير المتكاملة (IDE) لتطوير تطبيقات الروبوت حقيقية مباشرة على جهاز الروبوت الخاص بك. اتبع الدروس الترميز تفاعلية وخطوة بخطوة تصبح مطور التطبيق الخبراء. تطبيقات تصميم بصريا، كتابة التعليمات البرمجية مع ميزة محرر غني مع إنجاز قانون أو خطأ في الوقت الحقيقي فحص، إعادة بيع ديون وقانون الملاحة الذكية، تشغيل التطبيق الخاص بك مع بنقرة واحدة واستخدام المصحح جافا للعثور على البق.

  ‪AIDE- IDE for Android Java C++‬‏- لقطة شاشة

وبكده  اكون انتهيت من الجزء الاول واستنونا في جز تاني ان شاء الله.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Post Top Ad

أعلن هنا

التسميات

تواصل معنا

أكثر من 600,000+ يتابعون موقعنا عبر وسائل التواصل الإجتماعي إنظم إلينا الآن

أحدث الاخبار

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

عن الموقع

authorمرحباً، أسمي محمد وأنا هنا لأقدم لكم أحدث الطرق والنصائح في عالم الأنترنت والتكنلوجيا التي تثري حياتكم
معرفة المزيد ←

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *